DIFFERENT BUT EQUAL IN EUROPE
(DIFFEQUAL)
PROIECT MULTILATERAL COMENIUS
2012–
2014
LECŢIE
INTEGRATĂ ÎN CURRICULUM
PROIECT
DIDACTIC
TEMA:
IPOSTAZE ALE FEMEII ÎN LITERATURĂ
Texte suport: 1. Mara
de I. Slavici
2. Romeo şi Julieta de W. Shakespeare
DISCIPLINA:
Limba şi literatura română
PROFESOR:
Oprea Diana
CLASA:
IX D
OBIECTIVE: - definirea conceptelor de
iubire-pasiune/iubire tragică;
- identificarea diferitelor ipostaze ale
personajului feminin (fiică, soră,
tânără îndrăgostită, soţie) de-a lungul timpului în literatură ;
- exprimarea
unei opinii cu privire la ipostaza/ipostazele
adecvate femeii din societatea contemporană;
-
organizarea unui sistem de valori;
-
interiorizarea valorile etico-estetice.
MATERIALE
DIDACTICE FOLOSITE: romanu Mara de I. Slavici
Fragmente din tragedia Romeo şi Julieta de W.
Shakespeare
Fişa de lucru
MOMENTELE LECŢIEI: după
realizarea momentului organizatoric, actualizarea cunoştinţelor dobândite
anterior s-a realizat prin verificarea temei pentru acasă; elevii au avut de realizat un eseu argumentativ, de 1-2
pagini, pornind de la tragedia ROMEO ŞI
JULIETA de W. Shakespeare, în care trebuia să respingă sau să susţină
următoarea afirmaţie: Romeo şi Julieta....este cea mai tristă poveste dintre toate,
pentru că cei doi mor nevinovaţi şi sunt victime nu ale destinului, ci ale
întâmplării. (Octavio Paz). Verificarea temei a permis trecerea spre alt
moment – captarea atenţiei – când s-au pus în discuţie şi s-au definit
conceptele de iubire-pasiune şi iubire tragică. Elevii şi-au amintit cele două
texte analizate la clasă şi care abordau aceste două concepte. Se anunţă titlul
lecţiei: Ipostaze ale femeii în
literatură.
Texte
suport: Mara de I. Slavici şi Romeo şi Julieta de W. Shakespeare.
Elevilor li se aminteşte faptul că femeia,
ca şi personaj literar, poate apărea în mai multe ipostaze: fiică, soră, tânără
îndrăgostită, soţie. Este cazul personajelor Persida din romanul Mara de Ioan Slavici şi al Julietei din tragedia Romeo
şi Julieta de W. Shakespeare. Pentru a surprinde
aceste ipostaze, elevii au lucrat pe fişe, frontal. Pentru obţinerea performanţei şi asigurarea
feed-back-ului, li s-a cerut elevilor să-şi exprime opinia despre cele două
personaje feminine.
PRODUSE
FINALE REALIZATE DE ELEVI: - fişa de lucru pe care au completat-o de-a lungul
activităţii
EVALUARE:
Plecând de la cele discutate în clasă, elevii şi-au
exprimat opiniile cu privire la ipostaza/ipostazele adecvate femeii din
societatea contemporană.
CONCLUZII:
Deşi activitate a fost concepută pe baza unităţii IUBIREA din cadrul programei de limba şi literatura română, clasa a
IX-a, liceu şi a vizat analiza unor texte literare, discuţiile au depăşit
graniţele ficţiunii, făcându-se, deseori, trimiteri la ipostaze ale femeii în
societatea contemporană, la rolul femeii intr-o relaţie de iubire, la felul în
care EL şi EA au iubit, iubesc şi vor iubi...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu